maanantai 28. syyskuuta 2015

Jotain hermoja helpottavaa

Viikko sitten sunnuntaina olin hyvin tietoinen maanantaina koittavasta hammaslääkäriajasta. Mulla poistettiin kaksi viisaudenhammasta samalla kertaa, eikä se näin lievälle pelkopotilaalle ollut mikään ihana reissu. Yritin koko sunnuntain unohtaa asiaa ja tehdä kaikkea kivaa. Eiköhän sitten kuitenkin puhelin vielä kilahtanut ja muistuttanut tekstiviestillä tulevasta kauhuajasta. Tosi helppoa yrittää unohtaa vielä vuorokaudeksi tuo asia! :D

Yritin illemmalla saada ajatuksia pois tuosta ajasta ja väkertelin itselleni kivat kynnet. Halusin käyttää jotain kivaa lakkaa ja mun käteeni tarttui ORLYn Mirrorballiin. Se on kyllä nätti lakka, ei siitä pääse mihinkään. Lakkasin sillä kaksi kerrosta ja laitoin leimat päälle laatasta BP-L008. 


Nykyään aikuisten värityskirjat ovat suuressa suosiossa, joten mäkin yritin värittää näitä leimoja stressin poistamiseksi. Väritykseen käytin Essien vesivärikokoelman lakkaa No Shrinking Violet. Kyllähän se värityksen ajaksi unohtui koko hammaslääkäri, mutta kyllä se sitten taas palautui loppuillaksi kummittelemaan mieleeni. Kynsistä tosin tuli ihan kivat! :D


Tässä vielä lähikuvaa etusormesta:


Aika tuijotusta aiheuttavat, eikö totta? :D 

Multa pyydettiin, että kertoisin nyt omasta reissustani hampaidenpoiston osalta, joten tässä tulee (skippaa jos ei kiinnosta!). Itse olisin halunnut tietää nämä jutut sinne mennessä, joten toivottavasti tästä on jollekin pelkopotilaalle apua! :) Multa ei ole ikinä poistettu hampaita, joten kuvittelin sen olevan isompi operaatio (voihan se tietenkin toisilla olla, mutta mulla kävi näin). Viisaudenhampaissa ilmeisesti pätee se, että mitä nuorempana ne poistetaan, sen helpommin se käy. Mun kohdalla ikää on jo, mutta ne lähti kuin nuorelta ihmiseltä. Yritin mä heittää hammaslääkärille, että enhän mä nyt mikään vanha ole, mutta en saanut häneltä vahvistusta asiaan!?! :P Mulla on kaikki poistettavat hampaat kokonaan näkyvissä, joten sekin helpotti asiaa. Kävin myös otattamassa röntgenit hampaistani, ettei vain ylimääräisiä yllätyksiä tule.

Hammaslääkärireissu oli positiivinen yllätys, jos näin voidaan sanoa. Kävin tarkoituksella yksityisellä, sillä sieltä odotan saavani varmimmin hyvää palvelua ja sitä sainkin. Vaikka se maksoikin enemmän, mutta minä halusin näin. Sanoin vielä puhelimessa olevani pelkopotilas.

Aluksi mulla puudutettiin ylähampaan ja alahampaan ympäriltä ja sitten odotettiin vähän aikaa jotta suu on varmasti puutunut. Neulan pistokset olivat ainoita, joita koko toimenpiteen aikana tunsin. Hammaslääkäri kysyi koko ajan, ettei kipua varmasti tuntunut. Alahampaan ympärystää puudutettiin vähän lisää kun tunsin alussa pientä kipua. Ylähammas lähti parissa minuutissa, eli siinä ei kyllä kauan mennyt. Ensimmäinen ajatus oli, että tätäkö mä olen pelännyt?

Alahammasta sai vähän kauemmin irrotella, sillä se oli hauraampi ja mureni työkalun alta (joka näytti lähinnä ruuvimeisseliltä). Lopulta se saatiin pihdeillä irti, mutta ei siinäkään mennyt varmaan kymmentä minuuttia kauempaa. Puudutus oli onnistunut, kipua en tuntenut lainkaan, enkä kyllä oikeen mitään muutakaan. Verenkierto kuulemma toimii hyvin, sillä verta tuli paljon. Molempien hampaiden paikat piti tikata jotta ne parantuisivat nopeampaa. Tikkaustakaan en tietenkään tuntenut, sillä olin hyvin puudutettu. 

Koko homma oli ohi 45 minuutissa, olin kyllä erittäin tyytyväinen! Söin särkylääkettä kipuun (burana + panadol -yhdistelmä toimii parhaiten kipuun, sisko opetti), sillä itse en muuta tarvinut. Parina yönä olin aamuyöstä sen verran kipeä, että nukuin huonosti. Vähän oli sellainen olo kuin olisin saanut nyrkistä, tai mistä mä tiedän kun en ole koskaan saanut, mutta oletin niin. Kipu helpotti sitä mukaa kun haavat paranivat.

Ainoastaan mua ärsytti ne tikkien päät suussa, sillä vaikka ne olivat sulavaa mallia, ne eivät ihan hetkessä häviä sieltä. Mulle sanottiin, että ne eivät välttämättä häviä parissa viikossakaan, mutta poistetaan ne sitten seuraavalla kerralla jos jotain on jäljellä. Viikonloppuna mulla meni hermot niihin törröttäviin lankoihin ja mies poistikin ne sieltä sitten. Mulla ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia paranemisen kanssa ja kun turvotuskin oli laskenut niin ne olivat vain tiellä siellä. Tällä hetkellä mun ei tarvitse syödä enää edes särkylääkettä.

Vielä yksi viisuri on poistolistalla viikon päästä, mutta ei mua kyllä pelota enää läheskään niin paljon kuin noiden ensimmäisten kohdalla. Eikö se ole ihan loogista ajatella, että jos kaksi kolmesta lähtee helposti, niin pakkohan sen kolmannenkin on tehdä niin? :)

Niin ne lakkaukseen käytetyt lakat vielä:


33 kommenttia:

  1. Kiitos paljon tästä postauksesta. Itsellä olisi ensi viikon maanantaina aika poistoon ja se kummittelee jo nyt mielessä päivittäin. Olen perunut 2-vuoden aikana 4 kertaa jo sen ajan ja nyt oikeasti ajattelin mennä sinne. Aina kun aika tulee, niin viisureita ei särje, joten ajattelen heti että mitä sinne menemään, mutta voi luoja soikoon kun se kipu alkaa, niin melkein rukoilen että päsisin poistamaan ne. :D

    Mulla ei ole pelkoa siihen kipuun eikä muutenkaan hammaslääkäriin, mutta mulla on verikammo! Kammoan eniten sitä verta, hyih hyih! Ja tottakai se mietityttää millaiset kivut ovat jälkikäteen, kun multakaan ei ole ikinä hampaita poistettu / eikä porattu / eikä puudutettu. :D

    Loppuun vielä haluan mainita, että nuo kynnet ovat upeat<3 Pitääköhän itsekin tehdä jotkut "viisaudenhampaan poisto kynnet" :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä, toivottavasti tästä on jotain apua!

      Mä olen siirtänyt myös tosi kauan viisureiden poistoa, mutta nyt ne olivat jatkuvasti kipeät niin se kipu meni pelon edelle. Mutta ei se ollut kovin järkevää syödä särkylääkkeitä hammaskipuun, kun asialle olisi pitänyt tehdä jotain jo paljon aiemmin. Mutta minkäs teet kun pelottaa?!? :D Mutta kyllä kuule kipu helpotti heti kun hampaat sai pois! Mulla ei ole ollut hermosärkyä toisella puolella lainkaan.

      Mä saatan oksentaa jos näen verta tai pahan haavan, mutta onneksi mulla verentulo lakkasi aika nopeasti. Mulle laitettiin ompeleiden jälkeen sideharsotaitos poistokohtien väliin ja sen piti olla n. puoli tuntia ja sitten ottaa pois. Sen jälkeen mulla ei tullut verta lainkaan. Eli ainoa missä verta näin oli se tuppo, jonka otin pois kotona. Eli ei paha sekään. :)

      Ja usko pois, se kipu lakkaa, mutta jos ne hampaat jättää sinne, niin se se vasta kauheaa on!

      Kiitos! Kyllä se mulla ainakin auttoi kun näitä siellä sohvalla tuijottelin. :D




      Poista
  2. Ihanat kynnet ja mukavan positiivinen hammaslääkärikokemus! Kiva kuulla, että meni hyvin. Itse kävin YTHS:llä poistossa ja hampaita saatiin panna kunnolla paloiksi, kun ne eivät olleet vielä puhjenneet. Kai niillä oli joku poistokampanja, kun olivat niin inoissaan niitä kiskomassa, vaikkei niistä mitään haittaa ollut aiheutunut :). Poisto oli ihan kivuton, joskin pitkä tapahtuma mutta mun jälkikivut oli aika kammottavat. Mä niin vihaan hammaslääkäriä! Oon ravannut siellä maitohampaiden poistosta lähtien (raudat, leukaleikkaus, juurihoidot, viisurit jne) joten enää ei kamalasti kiinnostaisi käydä. Viimeksi mun juurihoidetusta poskihampaasta löytyi ylimääräinen juuri, jota ei nähnyt röntgenissä. Se oli ollut tulehtunut monta vuotta ja aiheutti jatkuvat poskiontelotulehdukset ja kivut. Kukaan ei uskonut mun kipuja, kun ei röntgenissä näkynyt mitään. Vihdoin pääsin Kirralle ja siellä oli joku ihmemikroskooppi millä ne löysi sen anatomisen poikkeavuuden. Sanoinko mä jo, että mä vihaan hammaslääkäriä :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Onneksi oli positiivinen, uskallan mennä tuonne kyllä jatkossakin. :)
      Joo, se on ilmeisesti hankalampaa kun eivät ole kunnolla puhjenneet, mulla onneksi oli kaikki näkyvissä.

      Sulla on kyllä ollut tosi paljon asiointia hammaslääkärissä, joten en yhtään ihmettele jos et säkään hirvittävästi välitä niistä... :D

      Poista
  3. En voinut lukea selostusta hampaanpoistosta koska se on niin kamalaa. Mutta ihan on sun näköiset kynnet, todella nätit :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, ei se mulla ollut niin paha kuin olin etukäteen ajatellut! :D

      Kiitos paljon! :3

      Poista
  4. Tuijottelukynnet todellakin! Ihanat :)

    VastaaPoista
  5. Tosi upeat kynnet :)!!! Alkoi kyllä hampaita vihloa kun luki ton stoorin :D mistä syystä ne piti poistaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Haha, sori! Mulla kävi sama homma kun puhuttiin kahvipöydässä hampaista niin alkoi särkemään niitä. :D Ne piti poistaa kun ne alkoivat syönnin yhteydessä särkemään hermoja ja se hermosärky vain jatkui ja yksi oli jo lohjennutkin.

      Poista
  6. Mulla on tosiaan kaikki neljä viisautta poistettu. Yks piti leikata, ku oli niin kierossa, mutta se oli yhtä helppo juttu, ku normaali hampaanrepiminenki. Kyllähän ne viisauden poistot jännitti. Mulla lisäksi tulehtu yks hampaan kolo, ni joutu antibioottikuurin syömään. Mutta: Hyvin selvisit! Ja uppeet kynnet!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onneksi sullakaan ei ollut kovin vaikea operaatio! Mulla ainakin toistaiseksi on molemmat kolot terveet, toivottavasti ne paranee loppuun asti hyvin. :)
      Kiitos!

      Poista
  7. Ihanat kynnet! Mä olen tuota Mirrorballia himoinnut tosi pitkään mutta edelleenkään en omista sitä joten pikkuisen kadekin olen:D
    Omat viisurimuistot on yli 20v takaa ja päässeet jo autuaasti unohtumaan, onneksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Onneksi tätä saa vielä helposti, joten kyllä se ehkä kannattaa hommata! :3
      Mullakin nämä olisi varmaan pitänyt poistaa silloin 15 vuotta sitten, mutta näin kauan ne pysyi suussa oireilematta. :D

      Poista
  8. No on tosiaan tuijottelua aiheuttava lakkaus, ihanaaupeaamahtavaa <3

    Kuin myös se, että hml-reissu meni noin hyvin :) Itsekin pelkopotilaana olen aina muistanut mainita asiasta ja yleensä se onkin vastaanotoilla huomioitu myös kunnallisella puolella. Vieläkin joka kerta pelkän tarkistuksenkin yhdeyssä kyyneleet nousee silmiin, mutta silti sellainen "ennakkopelko" on hälvennyt ja paniikki iskee vasta sitten siinä penkissä :D Itselläni ainakin juuri positiiviset kokemukset visurin poistosta yms. ovat tuoneet hieman luottamusta noihin valkotakkisiin työntekijöihin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3

      Joo, ilmeisesti nykyään kunnallisellakin puolella saa pelkopotilaat apua. Meillä täällä pienellä paikkakunnalla on edelleen ne samat hammaslääkärit kuin silloin kun olin lapsi. Siksipä ei paljon kiinnostanut tänne kunnalliseen mennä... :D
      Mulla on hirvittävä paniikki ennen operaatiota, mutta sitten kun pääsen penkkiin asti, niin se ei enää ole niin paha kun tietää sen olevan kohta ohi.

      Poista
  9. Ihanat kynnet! Ja kiva kun kerroit tuosta hammaslääkärikäynnistä. Itse huomasin juuri pari päivää sitten että yksi viisaudenhammas on puhkeamassa ylhäältä, ja se pitää todennäköisesti poistaa. Mun hampaita on aiemmin oiottu ja yksi on ala-asteella poistettukin, kun ei viereinen hammas mahtunut kunnolla puhkeamaan. Kummasti se helpottaa lukea hyviä kokemuksia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)
      Toivottavasti on apua! Mäkin olisin halunnut kuulla tällaisia juttuja, mutta ne mitä kuulin, olivat vaan niitä kauhukertomuksia. :D

      Poista
  10. Aivan älyttömän kauniit lakkaukset! Siis niin mielettömät! ♥
    Onneksi meni siun hammaslääkärireissu hyvin eikä jäänyt traumoja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos älyttömästi! <3

      Jep, toivotaan, ettei ensi maanantain ajastakaan jää traumoja. :D

      Poista
  11. Ihanat kynnet!!! <3 Haluun ton laatan :D
    Öää alkoi ahdistamaan tämä postaus, kun mun pitäis uskaltaa jaksaa varata aika hampilaan poistattaan kaks viisuria jotka on oireillu jo ihan hyvän tovin.... Ennestään on jo poistettu kaks, toiseen sain lähetteen julkiselta yksityiselle kun oli liian vaikeassa paikassa heidän sitä poistaa. Mut en kyl tiiä mistä nää pelkotilat tulee kun sillonkin meni kaikki ihan hyvin ja muutenkin olin oikomishoidossa 10 vuotta ( :D ) mut jotain siinä on!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :3
      Laatta on kyllä ihana, mutta ei kannata luottaa että saa toimivan laatan jos kyseisen laatan BPS:lta tilaa, niin paljon näissä on ollut laadussa heittoa... :/
      Eikö vain ole jännä kun sitä aikaa lykkää ihan viimeiseen asti, sitten kun on jo niin kipeä että tekisi vain mieli itkeä? :D Onneksi sain kerättyä rohkeuden ja soitin ajan itselleni, se oli kaikista pahinta koko operaatiossa.

      Poista
  12. Ihanaa että sulla oli tuollainen positiivinen kokemus! :)

    Mä oon kanssa todellinen hammaslääkäripelkopotilas ja aina käyn itse myös yksityisellä, pelkoihin erikoistuneella lääkärillä. Useimmat niistä on ollut mukavia ja se on lievittänyt pelkoa mutta on mukaan mahtunut idioottejakin... välillä huomaa, että titteleillä ei ole kyllä mitään merkitystä! -__-
    Mutta pääosin mäkin olen saanut hyvää palvelua kun olen jo etukäteen kertonut että pelkään hel**tisti... Ja monta kertaa saanut tupla-ajan, eli ensin puudutetaan hyvin, sitten menen odotushuoneeseen odottamaan että joka paikka varmasti puutuu jonka aikana lääkäri ottaa toisen asiakkaan, ja sitten mä pääsen sen jälkeen.

    Viisureitakin multa on poistettu ja itse toimenpide on varsin lyhyt ja helpoksikin sitä voisi (pitkin hampain xD) sanoa, mutta se toipuminen on ollut mulle ainakin ihan tuskaa... Multakin tulee hampaanpoiston yhteydessä aina verta ihan kiitettävästi ja koska olen äärimmäisen makuherkkä ja hyvin herkkä oksennusreaktio, lähden aina kakoen pois.. :D Huoh.

    Nyt on taas kerran mennyt ihan paskasti: En ole pelon takia käynyt ainakaan neljään vuoteen hoidattamassa hampaitani vaikka tiedän ja tunnen että reikiä on paljon, samoin viisureita pitäisi poistaa 4. En vain uskalla mennä! Ja siinähän se oravanpyörä tuleekin; Jos ei mene ajoissa, vaivat pahenee ja hoito vaikeutuu ja pelko lisääntyy. Ääääh!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, onneksi mulla oli!

      Mulla on ollut tavallisten lääkäreiden kohdalla täysiä idiootteja diagnosoimassa mua, joten sieltä kai tuo hammaslääkäripelkokin johtuu. Mulla pitää olla pää kainalossa, että mä suostun menemään päivystykseen... Varmaan hyvä esimerkki on se, että mulla halkes pohjeluu ja menin päivystykseen. Lääkäri sanoi että ei siinä mitään vikaa ole, vähän venähtänyt. Menin sitten viikonlopun jälkeen uudelleen niin jouduin pikana leikkaukseen (edelleen metallilevy ja ruuvit nilkassa muistona) kun olen tyhmyyksissäni uskonut edellistä lääkäriä ja sain vielä haukut päälle...

      Voi ei, usko mua, että se eka puhelinsoitto on vaikein, mutta kyllä se siitä helpottaa! Mulla ainakin on jo paljon parempi olla kun sain nuo kaksi pahinta hammasta pois suusta! Ja se todellakin vain pahenee, mene ennen kuin oot tosi kipee. Mä odotin liian kauan. Mutta tiedän kyllä tuon sun tunteen!

      Poista
  13. Aivan ihana lakkaus! Pitää itsekin viimein kaivaa vesivärilakat esiin ja koittaa jotain tällaista :)

    VastaaPoista
  14. Oi miten upeat kynnet <3 Värittelypuuha on kivaa, hammaslääkärikäynnit ei! :D Onneksi sulla meni noin hyvin viisaudenhampaiden poisto. Itseäni on aina pelottanut tuo operaatio, mutta toistaiseksi mun viisaudenhampaita ei oo tarvinnu poistaa *kop kop kop*

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3 Onneksi tosiaan kaikki meni hyvin. :-)

      Poista
  15. Upeet kynnet! Mulla on kauhee hammaslääkäripelko ja edessä varmaankin kaikkien visureiden poisto ku ne kasvaa ihan miten sattuu vinoon ym ja on kipeitä. Yhdestä puuttuu pala, koska takimmaista poskihammasta poistettaessa se lääkäri hajotti puhkeamattoman visurin siinä samalla. Sen visurin piti korvata se poistettu hammas, mut nyt seki joudutaan poistamaan. Jossain kohtaa siitä hampaasta irti lähtenyt pala tuntu ikenen läpi terävänä ku sormella koitti, mut nyt hetkeen en oo enää löytäny sitä. En sit tiedä minne se kappale on matkustamassa :D. Mä kävisin kanssa yksityisellä, mut se maksaa ihan liikaa :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)
      Voi ei, toivottavasti saat sun viisurit poistoon ennen kuin oot tosi kipee. Mulla tää viisureiden poisto veny just tuon rahan vuoksi myös, keräsin ensin rahaa että pääsen yksityiselle puolelle. Onneksi kuitenkin tää ei lasku ei hirvittävän kova ollut kuitenkaan, poisto taisi olla n. 70€/hammas, koska niitä ei tarvinut mitenkään monimutkaisesti leikata ja lähtivät helposti. Ja sain laskun, että siinä on aina 2 viikkoa maksuaikaa. Huomasin myös, että halutessaan löytyy myös rahoitusvaihtoehtoja, mutta mä maksan mielelläni aina ajallaan enkä millään osamaksulla.

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)